Gastenboek

Ook jouw mening telt!

Voor het plaatsen van een bericht vind je aan de onderzijde van deze pagina een tekstkader (pc gebruikers: in plaats van naar beneden te scrollen kun je ook de toetsen Ctrl en End gelijktijdig indrukken). Schrijf hier je verhaal en klik op “reactie plaatsen”.
Lees eerst de gebruiksvoorwaarden voor de spelregels (pagina opent in apart venster).

423 gedachtes over “Gastenboek

  1. REIN MULDER RIPPERDA KAZERNE 1975 SEMI BEROEPS MILITAIR
    DIENSTTIJD REIN MULDER AMSTERDAM GEB:17-11-1955 Ripperda Kazerne 6 maanden begin opleiding. OPROEP. OPROEP.
    Historie in monumentaal pand waar ik de ramen moest lappen 1975 1 lichting.
    Rijopleiding was als je het hek binnen kwam links in de hoek waar nu de 6 tonners stonden dikke daf, in verleden waren het paarde stallen
    Daarnaast Medisch huisje waar dokter en tandarts dienst deden.
    Oefenterrein Overveen.
    Meerdere Soldaten die daar opgekomen zijn, schrijf een stukje over de militaire opleiding in Haarlem KVV voor 4 jaar.
    Eerste half jaar was in Haarlem Ripperda Kazerne Haarlem 2 maanden basis opleiding, 2 maanden rijopleiding, twee maanden kaderopleiding.
    Zo te lezen is er weinig over bekend.

    Na opleiding Haarlem Ripperda kazerne zes maanden , vervolg Kromhout Kazerne Utrecht VAM technische opleiding.
    Daarna Binnen Nederlandse kazernes of Hone of Seedorf in Duitsland in koude oorlog.

    Daarbij hoorde ook de atoomkoppen bewaken dus je werd ook uitgezonden nooit is er een waardering voor ons uitgesproken.
    En lopen niet mee in defilé.
    Kom elk jaar met dubbel gevoel terug van Veteranendag net of je er niet erbij hoort.

    Rein Mulder FAL. UZI persoonlijk wapen HAARLEM

    Onze leswagen 6 ton dikke Daf dubbel klutsen
    Rein Mulder 17-11-1955 semi beroeps KVV voor vier jaar landmacht infanterie .
    Straf als iemand wat gedaan gehad werd speedmars naar strandboulevard en terug met lichte bepakking.
    Blaren en bloed nog in de vrij nieuwe kisten.
    Mijn opkomst was 1975 lichting 1 Ripperda kazerne Haarlem.
    Het eerste half jaar bestond uit basis militaire opleiding.
    Volgende twee maanden rijopleiding dikke dat YA 328 dubbel klutsen.
    Laatste twee maanden kader opleiding.
    Behalen van MLV speld.
    Wing gehaald parachute springen 2 in de avond.
    WAAR IS ONZE WAARDERING OP VETERANENDAG

  2. Hallo mannen, zijn er nog personen van lichting 72-3 ? Opgekomen in Vught en daarna een jaar Seedorf bij C-41 GenieBat. onder de leiding van Ltn.de Gilde en sgt. Brekelmans ?

    1. Dag Gerrit, ik kan me je even niet zo voor de geest halen , ik ben van 72.1 en heb vanaf juni 1972 met Gert de Gilde, majoor vn Dun , sgt majoor kleyer en pennings als vaandrig verbindingen batstaf gezeten.

      1. Hallo Hans, leuk dat je regeert. Maar je zat een lichting voor mij, ik was van 72.3. Mijn Ltn was van Geenen.

  3. Marcel Hamers was hier.
    Magschutter 41e Genie Bataljon Bravo-groep geleid door Ron Lanters ’85-2.
    Kruikenzeiker van origine en tegenwoordig woonachtig in de Eifel met direct uitzicht op Spangdahlem Airbase.

  4. Opzoek naar collega’s 42 BLJ ST.ST.VZG dom 66-67
    Opgekomen 66-1 in Maastricht daarna Venlo toen Utrecht en de laatste 14 maanden Seedorf.
    M.v.g. Joop Bodde.

  5. Ik ben op zoek naar de mannen van A compagnie 90-3 genie. We samen de brug bij Bremenvorde gemaakt. Ik was chauffeur van het eerste peloton Gaarne reactie

  6. Ivo van Rijckevorsel, je naam kom ik net tegen, heb jij in 72-73 bij de ststcie gezeten van 41gn-bat? Vaag herinner ik me die naam als een mensen aan het peleton waarvan ik als pc werd aangesteld.

    Met vriendelijke groet
    Hans Happé
    Destijds Vdg verbindingen op de bat.staf

    1. Dag Hans,
      Daar zat ik inderdaad in de periode 72-73. Was zelf van lichting 72-4. Kan me jou goed herinneren maar niet zozeer als p.c.. Ik dacht dat Calimero dat was. Calimero stond toch s’morgens voor het peloton bij het appel? Weet jij hoe de toenmalige luitenant Groenen Calimero met zijn voornaam heet, zou best weleens willen weten hoe het met hem gaat. Ik denk dat hij nu een jaar of 72 is. Toen ik afzwaaide merkte ik een soort emotie bij ons beiden, waarbij hij zei: “je hebt altijd veel voor me gedaan, dus die spullen die je allemaal bent kwijtgeraakt zullen we maar vergeten”. Zou echt niet weten wat ik speciaal voor hem gedaan heb?
      Ik was ingedeeld bij de sectie 2/3 met de sergeant majoors Kleyer en Penning, sgt1 Wigger en Majoor Verdun. Ik kon bij majoor Verdun wel een potje breken en die liet min of meer doorschemeren dat ik maar zelf moest kijken wanneer ik mijn neus liet zien om een kopje koffie te komen drinken. Ik vond het een aardige man.
      Zat veel in de militaire tehuizen, s’avonds in Rotenburg stappen en zomers in het zwembad, ook wel met de staf 90 mijn Mungaatje heen gereden.
      Heb ook nog een tijdje in het bos gewerkt met Aad van den Berg en de Korporaal der eerste klasse Henk Dijkstra, na een zware storm in de zomer van 1973.
      Heb de grote Big Ferro oefening meegemaakt en ik lees dat jij hebt meegeholpen met de voorbereidingen daarvan; mijn complimenten alles was goed geregeld. Op die oefening was ik de vuilnisman van het peloton. Achter de staf 90 zat een aanhangwagentje gekoppeld en als die vol zat reed ik die naar de plaatselijke stort.
      Heb al bij al een hele leuke tijd gehad in Seedorf en zou het zo weer over willen doen.
      Hartelijke groet, Ivo van Rijckevorsel

      1. Hallo Ivo,
        Leuk je reactie te horen, ik realiseer me heel goed dat het leven als soldaat en onderofficier anders was dan dat van de officieren. Als officieren hadden we nog al wat afstand tot de werkvloer, alhoewel de gemoedelijke band tussen de diverse rangen binnen de Genie toch wel heel erg gezellig was. In principe vielen alles chauffeurs en overige soldaten/onderofficieren onder het stst-peloton. Gezien het feit dat dit mensen waren die toegevoegd waren aal allerlei officieren op allerlei functies t/m de hofmeesters toe, was dit peloton een min of meer bijeengeraapte club. De dagelijkse leiding bij het appel liet ik meestal aan de sergeant verbindingen Prins over. Zou best kunnen dat je om wat voor reden dan ook bij het peloton van Calimero (Wil Groenen) terecht bent gekomen, want hij had het transport en voertuigonderhoud onder zijn leiding ( alweer zo’n dubbel petten belang . Groenen was een gouden vent, die het eigenlijk nooit iemand moeilijk heeft gemaakt, wat ze wel eens zeggen veel geschreeuw maar weinig wol.
        Als CC hadden we kap. Ger of Gert van Putten, op de bat. Staf inderdaad S3 majoor van Dun met assistentie van Lnt Gert de Gilde. Kapt Vochteloo als WGTO. Als chauffeur van de S15 had ik Brunink. Ook Peter Stassen was chauffeur op de S2/S3.
        Sgt Wigger jaaaaaaa die naam kon ik me niet meer herinneren , maar nu wel weer net als Dijkstra. Volgens mij heb jij destijds ook vaandrig Leo Bontebal gekend, hij was toegevoegd aan de sectie en hield zich bezig met “werk voor derden”. Ik weet nog dat hij een oude Mercedes 280 SE had gekocht waarmee we de nodige uitstapjes hebben gemaakt . In een eerder berichtje heb ik ook al eens wat namen opgehaald.
        Ja het was een super mooie tijd in het vakantieoord daar, de betaling was ook nog redelijk en de drank kostte geen snars. Ook wij hebben aardig ervan genoten, zeker ook in het eerste klas restaurant met bars dat de officiersmess herbergde. Het leven in Seedorf was heel wat mooier dan in de Nederlandse legerplaatsen. Ook de duitse commandobak op de 314 van moppie Groen was een goed onderkomen tijdens oefening
        We hadden veel oefeningen daar, maar dat heb ik nooit een ramp gevonden. Het leven was goed in Seedorf en Zeven. En af en toe eens een vrolijke noot met onverwachts bezoek van wat dames.
        Big Ferro zelf heb ik net niet meer meegemaakt, maar de voorbereiding was enorm. Als jij van 72-4 was , dan was Big Ferro toch ook ongeveer het einde van jouw diensttijd.

        Dat was weer even bijkletsen,

        Wie weet treffen we elkaar nog eens ergens, Ik woon al 35 jaar in Drunen.

        Hartelijke groeten terug

        Hans Happé
        Ik heb een foto van mensen van de s2/3 maar de foto kan ik hier niet meesturen maar als je me mailt op [verwijderd; zie gebruiksvoorwaarden] stuur ik hem per mail

      2. Goedenavond Ivo,
        Lees nu dit verslag, ben zelf van lichting 72 -4.
        Was destijds monteur in de garage onder sergeant Hooimans,welke uit Genemuiden kwam.
        Weet jij of er ooit een reünie is geweest.?
        Heb nog een foto waar we met z’n tweeën corvee dienst hadden.

  7. Hoi maten, ik zat op het achterterrein o.l.v. adjudant Scheffer bij de BOG in Seedorf 1967-68 op een van de takelwagens de poppay enof Thunderbird. Wie o wie kent me nog, huzaar 1 Piet Mollee, die Amsterdammer toen die tijd tussen al die zuiderlingen. Laat van je horen. Leuke tijd gehad toen ik reed in een gele dkw en we gingen a 3 mark de man naar vele dancings in Hamburg en Bremervörde. Wie weet nog iets van deze tijd?

    grt en saluut huzaar 1 Piet Mollee, slaapplaats 1e kazerne naast bioscoop vertel me meer a.u.b.
    BOG stf stf verz escadron 1967-68

  8. Hoi Martin. Inderdaad bijna 50 jaar geleden is toch een hele tijd als je terug kijkt. Dat van Henk Vos zal je wel gelezen hebben, hij is na zijn hartstilstand niet meer gelukkig geweest en ging steeds verder bergaf tot hij in een woongroep terecht kwam en is tenslotte gestorven. Ik woon nog altijd in Oss en doe als hobby muziek maken, fietsen vele kilometers en wandelen in de bossen en af en toe een reisje maken. Heb een dochter en die heeft weer 4 jongens dus is het wel gezellig met z’n allen. Hier heb je mijn mail adres kun je altijd iets schrijven [verwijderd; zie gebruiksvoorwaarden] Ik zou zeggen houdoe en misschien tot horens, Piet Krol.

    1. Bedoel je Martin elsman Amsterdam noord 103 verk stf stf verz escadron Seedorf ik was er ook die tijd bij B.O.G op achterterrein Huzaar1 reed op de takelwagen poppay enof Thunderbirt 1967-68 ben een collega geweest van martin bij het G.V.B Amsterdam busschauffeur leuk wat deed jij in Seedorf piet krol saluut en vertel wat meer grt piet mollee

    2. Hoi Piet,
      Dat van Henk komt wel even hard aan ik kende hem alleen maar als de altijd vrolijke militair.
      Ik zal me even voorstellen je kent me misschien nog wel nl, Willem Pieterse kamergenoot van Martin Elsman en oa. Joop Jansen misschien wel met 2 ssen.
      Ben door Martin attent gemaakt op deze site vandaar dit bericht. Heb in het verleden al wat onderzoek gedaan naar ouwe maten maar daar zijn er maar weinig van te vinden ik heb wel mijn mede voertuigmaten gevonden nl: Hennie Wildt en Piet Goosen Hennie woont in Spanje en Piet in Grootebroek verder nog wachtmeester Sjoerd Oosterbaan en een mailtje gestuurd via Schoolbank.nl naar Piet Ehren heb ik nooit geen reactie op gehad . Ben na mijn diensttijd nog een tijd omgegaan met Joop Jansen
      maar die ben ik uit het oog verloren en kan hem helaas niet meer traceren,
      Ik geniet nu van mijn pensioen en woon in Hoorn ben getrouwd heb 2 zoons, 2 schoondochters en 4 kleindochters,
      Piet jongen het ga je goed.
      mvg. Willem

  9. Greetings everyone and I wish you all a healthy and happy 2017.

    Does anyone remember how much we were paid back in 1970/71 ?
    Also the appoximate cost of a beer and packet of cigarettes.
    I am writing my memoirs and would like to include this information.
    Sorry about writing in English. I can read Nederlands but I write it like a 5 year old 🙂
    Best wishes,

    John (Skippy)
    Lichitng 70-1. 41Briggnkcie
    Brisbane, Australia.

    1. Hello John,

      You came to the right place! The information you require can be found on this website, but to save you some time I looked it up for you.

      A soldier 1st class received a monthly ‘wedde’ of Dfl. 338,- (net amount in 1970).
      In our company bar you had to pay DM 0,30 for a glass of tap beer. I can’t remember the prices on other locations (Nato Bar, PMT/KMT/HMT), but probably in the neighborhood of 50 Pfennig.
      Cigarettes were not expensive in those days, especially without taxes: Caballero 20 pcs. for DM 0,80 per pack; outside the base (Military homes) DM 0,95 per pack of 20.

      Good luck with your memoires.
      Best wishes from Bert

      1. the the prices went up in 1983:
        Botlle Grolsch DM 0,60
        Baco (Bacardi cola) DM 1,30
        Sigarettes approrximately DM 10 for a ‘slof’ 10 packages.
        1liter Bacardi DM 6,00 Ballantines DM 5,00 Vodka DM 4,00
        My first RayBann sunnglasses DM 59,00
        Okay the monthly pay also +/- Dfl 900
        Mvg,
        Wmr Johnny

  10. Lichting 92-93 van het peloton AAT, de laatste lichting dienstplichtige AAT. Top tijd, denk er zo nu en dan nog wel eens aan. Was een klein peloton met alle leuke gasten. Hoorde jaren geleden dat het einde oefening was voor de kazerne,Tschuss Seedorf. Had nog wel een gehoopt op een reunie, maar nooit van gekomen. Zegt mijn naam je nog iets, laat een reactie achter.

  11. Hallo oud collega s.
    Opgekomen in Keizersveer voor opleiding chauffeur YA4440.
    Daarna vervolgopleiding Palm Kazerne Bussum.
    Paraat geplaatst bij 41Afdva BBT.
    Na dienstplicht 4 jaar bijgetekend als VND er omdat ik het ontzettend naar me zin had in Seedorf.
    Als VNDer prive chauffeur geweest 4 jaar van commandant 41 Pabrig de Brigade Generaal T. Hovenier.
    Heel Europa gezien met die man en bijna alle kazernes die defensie rijk was gezien.
    Ook naar grote Nato oefeningen geweest met em.
    Was voor mij een toptijd zou em zo weer over doen.

    1. Hallo John,

      Zag je naam niet op de reunie lijst, maar wijs je toch even op de volgende in 2020.
      Welke lichting?
      En natuurlijk de website van het 41 afdva, zowel .nl als.net.
      De volgende reunie moet gewoon groter, dus nunalvast maar reclame

  12. Ik moest hier vandaag de elfde van de elfde aan denken oefening Nachtvlinder op 11-11-1971 de Duitsers waren onze “”vijanden”en probeerden ons krijgsgevangen te maken in de nachtlopen en overdag schuilbivak op een boerderij soldaat Koster wist te ontsnappen en lopend en liftend de kazerne te bereiken waar hij slapend in een drogesloot door een officier werd aangetroffen een waar huzerenstukje.De laatste avond op 11-11- was de vijand in de buurt van de kazernepoort samengetrokken om ons alsnog te grazen te nemen onze ploeg wist onder gezag van korporaal Gerrit Zaaijer dit handig te omzeilen. Wat was dit toch eigenlijk een bijzondere tijd denk ik terwijl ik dit opschrijf .

  13. Hallo allemaal,

    Het was een mooie tijd(1966) als chauffeur bij het 41e geniebataljon b-cie stafpeloton.
    Ik zou een YA 314 kieper krijgen als vaste wagen maar was helaas toen niet voorhanden en kreeg een YA 126 WEP en was bij colonnerijden altijd de voorste wagen met de groene vlag.
    Mooie klussen zoals een houten brug maken in Bremervorde en een weg aanleggen in Hessisch Oldendorf. Ook leuke avonden meegemaakt bij de officieren, ik leende een accordeon bij de welzijnszorg en had een drummer gevonden die zat bij de Limburgse jagers en samen pingelen op die feestjes met de nodige biertjes in je kraag.
    Een tijd om nooit te vergeten.

    Groet, Rinus Wesselink (lichting 65-5) opgekomen Lunettenkazerne Vught.

  14. Heb er van 1974 tot 1978 gezeten.Bij de st.st.41 Pabrig als M577 chauffeur..Een tijd om nooit te vergeten met ups en downs.Leukste was de bar.

  15. Hoi Henk,
    van jou als combi-chauffeur heb ik weer een beeld voor me.
    De tekenaar was dat éen van de verkenners van de stst ? het zou zo maar kunnen dat dit Schoteldraaier geweest is, maar zeker weten doe ik dit niet. Een heel rustig iemand met relatief lang haar.

    1. Henk ik heb in mijn archief nog een oude foto gevonden met daarom enkele collegas van de ststcie die jij ongetwijfeld zult herinneren. Ik weet niet hier kan publiceren. Het zelfde geld ook voor Ed Ijdema. Stuur me een mailtje naar [verwijderd; zie gebruiksvoorwaarden] dan stuur ik hem jullie.
      Gr Hans Happé

  16. Erik de Ru

    Ik ben zo blij dat de eerste dag envelop van de door mij georganiseerde internationaal voetbal toernooi ten bate van Aktion Sorgekind bewaard is gebleven.
    Echt zo mooi om te zien en kan mij jullie medewerking nog goed herinneren, geweldig dat iedereen er toen een feest van heeft gemaakt !!

    Kpl 1 De Ru

  17. Hallo Henk van Duren, ik begin me jou ook weer te herinneren. Big Ferro is inderdaad de grote Nato oefening geweest die volgens mij in oktober 1973 plaats vond.
    Het jaar er voor hebben we een behoorlijk grote oefening gehad die Octo Alter heette.
    Groet Hans Happé

  18. Jongens, wat een geweldige website. Zoveel is er niet meer over Seedorf te lezen en te zien. Ook ik heb een geweldige tijd gehad. Matthieu, Marco, Rob etc. Helaas niet kunnen deelnemen aan de afsluitende reünie in 2006 (geloof ik) doordat ik precies in die tijd ene overvolle privé-agenda had. Heb er veel spijt van. Ik ben van lichting 85-3, gewerkt bij de 41e Hrstcie Pabrig, onder Kapt. Van Pelt en adj. Van Putten. Had er toentertijd een Duitse vriendin en veel mee leuke dingen gemaakt wara ik met een goed gevoel op terugkijk. Het uitstapje van de Cie in De Harz, geweldig. De vele oefeningen, onbetaalbaar. Duitsland en die tijd heeft nog steeds een speciaal plekje bij mij. Ik hoop op nog eens een reünie van kazerne Seedorf en helemaal van mijn 41e Hrstcie. Mij contacten mag altijd !!

  19. Hallo
    Ik ben Jan van Gorp lichting 75-1 en na mijn opleiding meteen naar Seedorf gekomen, het was echt de mooiste tijd van mijn leven die ik daar heb gehad samen met mijn maat en kamergenoot Louis Boermans , het was gewoon een avontuur!
    Ik heb mijn vrouw daar ook kennen geleerd zij werkte als Duitse bij het KMT.
    Ik woon er nog steeds in Elsdorf bij Zeven
    Ik was Huzaar bij het 103 verk. Bataljon staf staf Chauffeur op een dafje 66 .
    Zou leuk zijn eens wat van oude bekende te horen.

    1. Ik was ook van 75-1 , werkte ook bij de St.St. 41 Pabrig.
      eerst bij de lijndienst – verbindingstroepen, later op het stafgebouw als toegevoegd sectie 2-3 , bij oa Adjudant Dubendorffer en Majoor Cruyssen .
      Bas(tiaan) Mol . Ik werd ook wel de kapper genoemd, omdat ik iedereen zn haar knipte en verfde .

  20. mooie site
    zie bijna alleen de echte ouwe stompen waar zijn degene van bijv 82-4 van mijn lichting bijv !
    zat bij het inmiddels opgeheven 41 pabrigtnbat stst det met kapitein Tukker ea
    maar nogmaals mijn complimenten voor jullie site en hopelijk reacties van een paar ouwe dienstmaten .

    1. 82-5 hier Wmr TMD 41AFDVA SSV-bt
      Natuurlijk onze ‘eigen’ afdeling, maar Kazerne Seedorf is van ons allemaal.
      Geen onderscheid naar onderdeel.
      We hadden goede contacten met de mannen van de Genie, oa. die met die Lincoln Continental Limousine.
      Alleen altijd mot met die Genie Generaal Brouwer, dat ging altijd mis…
      Nooit was onze afdeling in orde tijdens de wacht of er gebeurde altijd wat, brand met als gevolg een Uzi weg, knokpartij bij de hoofdpoort en natuurlijk altijd wel iemand met een ‘vlekje’ op zijn jas

  21. Lichting 76-4 via de 42 school cie. BLJ uit Oirschot overgeplaatst naar Seedorf, ik ben opgeleid tot boordschutter/telefonist, op het commandovoertuig, wij waren de laatste lichting met de AMX-pri. Na aankomst in Seedorf direct overgeplaatst naar het kazerne commando, alwaar ik geplaatst werd bij het weekblad De Griffioen. Na 3 maanden weer overgeplaatst naar Ermelo, naar de generaal Spoorkazerne. Daar heb de rest van mijn diensttijd de kantine van de compagnie gerund.

  22. Bert, gefeliciteerd met de vernieuwing van ‘Mijn Seedorf 40 Weblog’.
    Een klus, die jij maar tot een goed einde hebt weten te volbrengen.

    1. Dank je wel voor het compliment, Eric. Ik heb trouwens al eens eerder geprobeerd op het bericht van Hans Happé van half augustus te reageren, maar wat daarmee gebeurd is, geen idee. Die ga ik nog over doen en dan bewaar ik de bijdrage toch maar op mijn eigen PC. Intussen is het bijna weer 16 november 2016 en dan is het 42 jaar geleden dat ik de dienst verliet..

      1. Hallo Ed, Ik ben van 84-1 ben 1x een paar dagen in Seedorf geweest.
        Vanuit t AOC Breda waar ik paraat zat. Prachtige week was dat, met een Daf ya328 en n Nekaf naar Seedorf gereden. Wat n avontuur.

Zeg het maar...

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s